شناخت وهابیت

...پایگاهی جهت شناخت فرقه ضاله ی وهابیت

شناخت وهابیت

...پایگاهی جهت شناخت فرقه ضاله ی وهابیت

سلسله مباحث پاسخ به شبهات - قسمت اول

جمعه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۳، ۱۰:۵۱ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

با توکل بر خدا و استعانت از وجود مبارک قطب عالم امکان، حضرت صاحب الزمان (عج)، قصد داریم تا در حرکتی مبارک و طی سلسله مباحثی، به شبهات مطرح شده توسط وهابیت و بعضی اهل سنت مغرض، پاسخ دهیم. آنهم از طریق قرآن و کتب خودشان. شما عزیزان نیز با به اشتراک گذاشتن این مباحث، در ثواب کثیر این امر خیر شرکت کنید و دریچه های نور را به روی افراد بیشتری بگشایید. ان شاء الله که مفید فایده باشد.

برای شروع به سراغ مبنایی ترین تفاوت تشیع و اهل سنت می رویم.

تذکر:

چند کلمه حرف رک با غیر شیعیان: اگر شیعه نیستی و داری این رو میخونی، بدون که با مطالعه کردن این مقاله، حجت بر تو تمام میشه. یعنی طبق حدیث پیامبر، وقتی که اون دنیا کنار حوض کوثر، پیامبر ازت پرسید که چرا پیرو اهل بیتم نشدی، دیگه نمیتونی بگی که: حقیقت رو بهم نگفتن و از چیزی خبر نداشتم و مطالعه نکردم و... . پس یا متن پایین رو نخون و غیر شیعه بمون، یا اگر خوندی باید بهش عمل کنی. وگرنه اون دنیا دیگه کسی به دادت نمیرسه و پشیمونی فایده نداره. از ما گفتن بود.

______________________

طرح شبهه: تقریبا تمامی اهل سنت و وهابیت بر این عقیده هستند که پیامبر (ص) پس از وفاتشان، برای امت اسلامی جانشینی تعیین نکردند و مردم را به حال خودشان رها کردند و از دنیا رفتند.

شیعه این حرف را قبول ندارد. برای اثبات ولایت و خلافت امیر المومنین (ع) از بسیاری از احادیث در کتب شیعه می گذریم و به قرآن و کتب اهل سنت اکتفا می کنیم تا این ادعا مورد قبول اهل سنت نیز واقع شود. برای پاسخ، 3 آیه از قرآن و 3 روایت از کتب معتبر اهل سنت ذکر می کنیم. شرح آیات هم از کتب معتبر اهل سنت است.


پاسخ شبهه: 

الف . قرآن: 1- آیه ولایت: « إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکِعُونَ » سوره مائده آیه 55

ولی شما خداست و پیغمبر خدا و آن کسی که ایمان آورده، نماز می‌خواند و در حال رکوع صدقه می‌دهد.

یک روایت از ابن جریر طبری است که می‌گوید: انما ولیکم الله، در حق علی نازل شده است.

تفسیر طبری جلد 6 صفحه‌ی 288.

همچنین ابن ابی حاتم نقل می‌کند که: علی (ع) در حال رکوع انگشتر خود را به سائل دادند و آیه‌ ی 55 سوره‌ی مائده نازل شد.

تفسیر ابن ابی حاتم جلد 4 صفحه‌ی 1162.

و همچنین آلوسی وهابی می‌گوید: غالب علما بر‌این عقیده هستند که این آیه در حق علی نازل شده است.

روح المعانی جلد 6 صفحه‌ی 167 یا 168.

روح المعانی جلد 6 صفحه 186.

از نظر لغوی هم خداوند ولایت را برای خود و پیغمبر و علی یکنواخت اثبات کرده است چون اگر ولایت خدا با ولایت پیغمبر و علی تفاوت داشت کلمه‌ی ولی باید تکرار می‌شد.

این سه دلیل بر‌این که این آیه در حق امیر المؤمنین (ع) نازل شده است.


2- آیه ابلاغ: « یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ »

ای پیغمبر ابلاغ کن به مردم آن چه را بر‌تو نازل شده است، اگر ابلاغ نکنی به هیچ وجه رسالت الهی را انجام نداده ای. سوره مائده آیه 67

ابن ابی حاتم در تفسیرش جلد 14 صفحه‌ی 1172 می‌گوید: این آیه‌ در حق علی نازل شده است.

و همچنین آلوسی وهابی در تفسیرش از ابن مردویه از عبد الله بن مسعود نقل می‌کند که می‌گوید: ما در عهد پیغمبر این آیه را این چنین می‌خواندیم: ای پیغمبر به مردم ابلاغ کن که، إن علیا ولى المؤمنین

روح المعانی، ج 6، ص 193

علی ولی امر مؤمنین است و اگر ابلاغ نکنی رسالت حق را انجام نداده ای.


3-آیه اکمال: « الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا » سوره مائده آیه 3

امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم.

خطیب بغدادی در تاریخ بغداد جلد 8 صفحه‌ی 284 می‌گوید:

این آیه در حق علی نازل شد، در غدیر خم بعد از این که پیغمبر علی بن ابی طالب را نصب کرد و عمر بن خطاب هم آمد گفت:

مبارک است مبارک است، ای پسر ابوطالب امروز مولای من و مولای همه‌ ی مسلمان ها هستی. در این هنگام بود که آیه‌ی 3 سوره‌ی مائده نازل شد.

در کتاب أسد الغابه و البدایه و النهایه می‌گوید: عمر بن خطاب گفت:

أَصبحت الیومَ وَلِیّ کل مؤمن

اسد الغابة، ج 4، ص 118 و البدایة والنهایة، ج 7، ص 350

تو امروز ولی امر همه‌ی مؤمنین هستی.


ب . روایات: 1- حدیث ولایت: پیغمبر اکرم به علی بن ابی طالب فرمود:

وهو ولی کل مُؤْمِنٍ بعدی

مسند أحمد بن حنبل، ج 4، ص 437

علی ولی امر کل مؤمنین بعد از من است.

حاکم نیشابوری هم می گوید: این حدیث به شرط شیخین (بخاری و مسلم) صحیح است. و همچنین می افزاید: در غدیر خم هم نبی اکرم فرمود:

من کنت ولیه فإن علیا ولیه

المستدرک على الصحیحین، ج 2، ص 141


2- حدیث خلافت: پیغمبر اکرم فرمود: و أنت خلیفتی فی کل مؤمن من بعدی

السنة لابن أبی عاصم، ج 2، ص 565

تو خلیفه من در حق همه‌ی مؤمنین هستی.

الألبانی هم می‌گوید: سندش صحیح است.

ضلال الجنه . جلد 2 . صفحه‌ی 337


3- حدیث امامت: حاکم نیشابوری در مستدرک می‌گوید: أنه سید المسلمین و إمام المتقین وقائد الغر المحجلین

المستدرک على الصحیحین، ج 3، ص 148

علی امام متقین است.

خوارزمی هم می‌گوید پیغمبر فرمود:

أنت امام کل مؤمن ومؤمنة وولی کل مؤمن ومؤمنة بعدی

المناقب، الموفق الخوارزمی، ص 61

تو امام تمام مؤمنین و مؤمنات هستی.

________

بنده حقیر، ولایت امیر المومنین (ع) رو از قرآن و کتب برادران اهل سنت اثبات کردم. حالا پذیرفتن و نپذیرفتن این امر، به خود شخص بر می گرده.

برادران و خواهران سنی، اگر شما هم دلیلی بر حق بودن مذهب خودتون دارید، بفرمایید تا استفاده کنیم.

قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ

اگر راست می گویید، دلیل بیاورید.

یا علی مدد... .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی